M76 átadás

“Magyarország nem tud majd önállóan autópályát építeni” – a kormány 35 évre magánkézbe adná az üzemeltetésüket

Gazdaság

Közel 2000 kilométer autópályahálózat üzemeltetését és az azzal kapcsolatos tevékenységeket adna koncesszióba a kormány, törvényes monopólium keretében, 420 hónapra, azaz 35 évre. Az erről szóló felhívást a Nemzeti Koncessziós Iroda tette közzé az uniós közbeszerzési közlönyben, majd a Kormányzati Tájékoztató Központ is kiadott egy közleményt:

Ma meghirdetésre kerül a gyorsforgalmi úthálózat fejlesztésére és felújítására, valamint üzemeltetésére és fenntartására vonatkozó koncessziós közbeszerzési eljárás.

Több más európai országhoz hasonlóan a Kormány döntése értelmében Magyarország is koncessziós eljárás útján valósítja meg az autópálya felújításokat, tekintettel arra, hogy az uniós tárgyalások eredményeképpen várhatóan sem az RRF (a járvány utáni helyreállítási csomag), sem az MMF (a következő hétéves ciklus költségvetése) keretéből Magyarország nem tud majd önállóan autópályát építeni.

A koncessziós közbeszerzési eljárás eredményeképpen a gyorsforgalmi úthálózat fejlesztésére ezáltal gyorsabb ütemben kerülhet sor, a koncessziós modell finanszírozása az államadósság-kezelés konzervatív kormányzati kereteiben valósul meg, az államadósság érdemi növelése nélkül.

A gyorsforgalmi utak használatával összefüggő jövőbeli állami útdíj bevétel fedezi az új koncessziós modell keretében felmerülő fejlesztési, fenntartási, üzemeltetési díjakat.

A napi.hu hozzáteszi, a tender szerint a koncesszió nyertesének a felújításokon, üzemeltetésen, finanszírozáson túl új utakat is kell építenie, mégpedig így:

  • tervezetten 273 kilométer gyorsforgalmi út bővítése,
  • továbbá tervezetten 272 kilométer gyorsforgalmi út kiépítése

A közbeszerzésen július 5-ig lehet pályázni.

A lap emlékeztet: Orbán Viktor az autópálya-építés koncesszióba adásától egészen eddig mereven elzárkózott.